maandag 18 maart 2013

Oeps I did it again (and again)

I just couldn't help myself, I bought two more Featherweights this week. One 221k of the year 1957 and the one in the photo, a 221 of 1951 (yes a centennial!!).

The photograph is made by the seller, not a sewer for sure otherwise she would have threaded the machine differently. Next wednesday it will arrive. I'm already exited. I hope it is as good as it looks in the picture.

Unfortunately that was not the case with the 221k I bought earlier this week. It looked quit good, but when I plugged it in, it definitely did not purr like a kitten! It made all kind of noise, hummed and rattled, o my! I started to clean it last Saturday. Removing old grease, lint etc. gave already a good relief. The belt was too tight and scoured, so I moved the motor up a bit. First rattle gone.
More in the bobbin case region. It looked a bit odd, but I could not recognize what was wrong.
When I looked at my other Featherweight it became instantly clear: The position finger was not in place. Also there was lint between the hook assembly. I will take the bobbin area apart later today.
Have a nice day!

I kon mezelf niet helpen, I heb nog twee Singer Featherweights gekocht deze week. Een 221K uit 1957 en die op de foto, een 221 uit 1951 (een centennial, een speciale uitgave vanwege 100 jaar Singer)
De foto is gemaakt door de verkoper, geen naaister volgens mij anders had ze het garen wel anders ingeregen. Komende woensdag kan ik hem verwachten, ik ben nu al in mijn nopjes! Ik hoop dat hij net zo goed is als hij op de foto staat.

Helaas was dat niet het geval met de andere naaimachine die ik deze week kocht. Hij zag er op de foto's goed uit en arriveerde in prima staat. Alleen toen ik hem instak rammelde hij aan alle kanten! Rechts een soort zoemend geluid, links een paar rammeltjes. Het ging moeizaam. Eerst maar eens poetsen, dat heb ik zaterdagmiddag gedaan. Oud vies vet eruit, verse olie en vet erin. Dat bleek al goed te helpen. Toen zag ik dat de aandrijfband schuurde. Ook zat ie behoorlijk strak, waarschijnlijk strakker gezet om het moeizamer draaiend mechanisme gangbaar te houden. De motor een beetje omhoog geplaatst en het eerste zoemen was verdwenen.
Meer gerammel in de regio van het spoelhuis: Ik zag dat er wat niet klopte maar wat? Toen ik mijn andere Featherweight bekeek werd het duidelijk: de "position finger" zat gewoon los. Ook zaten er draadjes vast. Het loshalen en schoonmaken van de spoelhuis regio zal veel verschil maken. Misschien later vandaag. Ik zal foto's maken voor een volgende blog.
Fijne dag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten